Friday, July 8, 2011

Prinsip Mendidik Anak dgn Kasih Sayang

Pagi tadi Mama terbaca tentang 7 prinsip mendidik anak dengan kasih sayang dari BYC.com.my yang diinspirasikan dari surah Al-Fatihah. Tulisan asal adalah dari  Udo Yamin Majdi, Founder Word Smart Center dalam usaha mendidik anaknya menjadi pahlawan.


1. Kami mendidik anak kami dengan kasih sayang.
2. Kami menghargai setiap tindakan dan memuji sekecil apapun prestasi anak kami.
3. Kami memberikan sesuatu yang terbaik untuk anak kami.
4. Kami membantu anak kami merumuskan impiannya.
5. Kami membimbing anak kami menemukan potensi diri dan peluang hidupnya.
6. Kami menunjukkan dan mendukung sepenuh hati cara meraih impian anak kami.
7. Kami menjadi contoh pertama orang sukses dan menceritakan tentang kisah orang sukses dan orang gagal kepada anak kami.



Insyaallah akan mama pegang pada ketujuh-tujuh prinsip ni dalam kehidupan seharian. Semoga Mama dan Abah dikurniakan anak yang soleh dan solehah dan dapat mewujudkan keluarga yang harmoni berlandaskan jalan Allah.


Sekilas cerita pagi tadi. Mama sempat menemani Aiman menonton BabyTV Astro sementara menunggu Abah bersiap2 ke ofis. Alahai, Aiman Hakim betul2 fokus tengok rancangan Numbers tu dan bagi respons yg positif sambil duduk atas riba mama, bersandar pada mama, kakinya bersilang!!amboi, kusyuk betul tengok tv ye, selama ni Aiman kurang nak tengok tv kecuali lagu2 YouTube kanak2. bagus BabyTv ni Mama suka!


Tapi yang sedihnya jam dah pukul 8pagi, mama pun kene bersiap2 ke ofis, mama letakkan Aiman di bawah dan tiba Aiman menangis2 menjerit menangis nak tv dengan Mama. tersentuh juga hati ni mengenangkan mama kurang meluangkan masa untuk aktiviti2 seperti ni di rumah. yelah, mama kan bekerja. harapkan sabtu ahad aje di rumah, tu pun tolak aktiviti memasak ke, ape ke dah kurang masa untuk bersama Aiman melayan karenah die. (walaupun boleh dibawa Aiman ke dapur tapi rasanya dapur juga adalah tempat yg bahaya utk dia bermain2). Sabarla Aiman ye, mama akan cuba meluangkan masa ye. Aiman duduk rumah Cik Na elok2 ye main dengan kakak Izati dan kakak Sarah. Semoga jadi anak yang baik.


Aiman excited dgn gamba BALL, gambar lain buat dunno lagi :)


Baca alif ba ta sambil makan ke sayang??

Sweet memory~Tangkuban Parahu~ (Aiman muka kesejukan)




Untuk abah, Mama doakan yang terbaik buat Abah hari ni, moga kita sentiasa dimurahkan rezki dengan kehadiran si comel Aiman Hakim ni.


I love both of U!

2 comments:

Kembara Kemboja said...

Moga Aiman menjadi anak yang baik, dilimpahkan kasih sayang dan rahmatNya. Amin

MamaAiman said...

amin..timekasih byk2 kaknora :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...